مثبت اندیشان

مقالات مثبت اندیشی و قانون جذب

مثبت اندیشان

مقالات مثبت اندیشی و قانون جذب

سلام . به وبلاگ مثبت اندیشان خوش آمدید . من اینجا درباره روانشناسی مثبت گرا و انرژی مثبت و همچنین قانون جذب عکس و مطلب میزارم . از دوستان مثبت اندیش دعوت میکنم نظرات و اندیشه های خودتون رو زیر مطالب هر پست درج کنید. سپاسگزارم

آموزش راهکارهای مثبت اندیشی

شنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۶، ۰۹:۰۰ ب.ظ
با توجه به اینکه تفکر مثبت در زندگی ما جایگاه خاصی دارد، آیات کلام الله را بررسی می‌کنیم تا از دیدگاه قرآن با اندیشه‌های صحیح و ناصحیح آشنا شویم.


مثبت

«ما یَوَدُّ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ وَ لاَ الْمُشْرِکینَ أَنْ یُنَزَّلَ عَلَیْکُمْ مِنْ خَیْرٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ اللَّهُ یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظیمِ »

«کافران اهل کتاب، و (همچنین) مشرکان، دوست ندارند که از سوى خداوند، خیر و برکتى بر شما نازل گردد؛ در حالى که خداوند، رحمت خود را به هر کس بخواهد، اختصاص مى‏دهد؛ و خداوند، صاحب فضل بزرگ است‏».

صاحب اندیشه نادرست دوست ندارد به دیگری خیری برسد، پیشرفت کند و صاحب کمالی شود.

چنین شخصی خیرات را محدود می‌داند، تصور می‌کند اگر نعمت و رحمتی به دیگران برسد، سهمیه او کم می‌شود، اگر دیگران به موقعیت و منزلتی نائل شوند جای او را می‌گیرند، و خلاصه پیشرفت کردن و بالارفتن هر کس، موجب پائین ماندن او می‌شود.

در اندیشه صحیح باور داریم که «وَ اللَّهُ یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظیمِ» هر یک از ما سهمیه‌ای جداگانه داریم، اگر به دیگری خیری برسد، از خیرات من کم نمی‌شود. اگر دیگری به موقعیت و محبوبیتی برسد، جای من را نمی‌گیرد.

از سوی دیگر خزانه الهی بزرگ است و خیراتش، وسیع. می‌شود همه افراد از کمالات مادی و معنوی برخوردار شوند، می‌شود نمره همه بیست باشد.

صاحب اندیشه صحیح مایل است تا همه به رشد و کمال برسند، پیشرفت کنند و شخصیت انسانیشان شکوفا شود.

«وَدَّ کَثیرٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ لَوْ یَرُدُّونَکُمْ مِنْ بَعْدِ إیمانِکُمْ کُفَّاراً حَسَداً مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما تَبَیَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ فَاعْفُوا وَ اصْفَحُوا حَتَّى یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ»

«بسیارى از اهل کتاب، از روى حسد-که در وجود آنها ریشه دوانده- آرزو مى‏کردند شما را بعد از اسلام و ایمان، به حال کفر باز گردانند؛ با اینکه حق براى آنها کاملاً روشن شده است. شما آنها را عفو کنید و گذشت نمایید؛ تا خداوند فرمان خودش (فرمان جهاد) را بفرستد؛ خداوند بر هر چیزى تواناست‏».

صاحبان اندیشه صحیح روی نازیبائی‌های افراد متمرکز نمی‌شوند. نقش اذیتی که از دیگران بر صفحه قلب و دلشان است، محو می‌کنند.

اگر کسی صدبار اذیت کرده و آزار رسانده، یکبار خیر رسانی داشته، همان یک مورد را به خاطر می‌سپارند.

خداوند سبحان می‌فرماید:‌ در برخورد با اذیت‌ها موضع گیریمان عفو و صفح باشد«فَاعْفُوا وَ اصْفَحُوا».

کینه به دل نگیریم،‌ در صدد انتقام نباشیم و کدورت‌ها را از صفحه وجودمان پاک کنیم.

با خدا باش، به او توکل کن و همه امورت را به قادر متعال بسپار. برای رسیدن به خواسته‌هایت تلاش کن، ولی بدون دغدغه خاطر. چرا که قرار است ما تنها وظیفه‌مان را انجام دهیم و نتیجه را به خداوند واگذار کنیم

همان طور که اگر با تماشای فیلمی ترسناک اذیت می‌شویم، حاضر نیستیم دوباره آن را ببینیم، خاطرات آزار دهنده زندگی را هم مرور نکنیم.

خیلی وقت‌ها با فراموش نکردن اذیت‌های دیگران، به خود ظلم می‌کنیم. اگر در زندگی به دنبال آرامش و سروریم، باید نقش آزارهای دیگران را از صفحه دلمان پاک کنیم. دیگران را از صمیم قلب ببخشیم تا هم با لذت زندگی کنیم، و هم در پیشگاه خداوند عزیز و سربلند باشیم.

اگر مو‌من باشیم، خدای سبحان خودش دفاع از ما را به عهده می‌گیرد«إِنَّ اللَّهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذینَ آمَنُوا».

از سوی دیگر خداوند ربّ است، پس بنده خلاف کارش را تربیت می‌کند. اگر ما هم آزار دهندگانمان را ببخشیم، خداوند آن‌ها را رها نمی‌کند. ولی ما با پیش گرفتن عفو و صفح،‌ وجودمان را از کدورت کینه و انتقام پاک می‌کنیم و به آرامش فکر و روان می‌رسیم.

نگوئید نمی‌توانیم ببخشیم. خداوند می‌فرماید:‌ «إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیر» از خدایی که قدرتش بر همه امور نافذ است بخواهیم که رنجش‌‌ها و کدورت‌ها را از ذهن و دلمان محو کند.

 

دعا و طلب خیر برای همه

یکی از خصوصیات اندیشه صحیح، گستردگی دعا و طلب است. در آیه مبارکه، حضرت ابراهیم (علیه السلام) پس از ساخت کعبه، برای در امان بودن مردم در حرم دعا کرد نفرمود در این بیت امنیت داشته باشند، بلکه از خداوند در خواست کرد محدوده حرم، بلد امن باشد.

جنبه دیگر دعای حضرت ابراهیم(علیه السلام)،‌ درخواست برای آسایش فکری افراد است.

آسودگی فکر یکی از ضرورتی‌ترین نیازهای ماست که در شرایط امنیت و راحت به این نعمت بزرگ توجه نداریم. اما زمانی که با شرایط جدید مواجه می‌شویم و بالانس زندگیمان تغییر می‌کند متوجه می‌شویم چقدر خیال راحت و فکر آسوده در آرامشمان نقش دارد.

صاحب اندیشه صحیح، در سطحی وسیع، برای آسودگی افراد دعا می‌کند،‌ تا فکر و ذهنشان درگیر دغدغه‌های دنیا و نگرانی‌های بی‌جا نباشد.

مومن کسی است که هم خودش ایمن است و هم نسبت به دیگران، ایمنی بخش. هم خودش نسبت به امور حال و آینده‌اش نگران نیست، و هم اجازه نمی‌دهد فضای زندگی اطرافیانش با نگرانی آمیخته شود.

نباید تصور کنیم باورها و تلاش‌هایمان در دنیا، در عالم دیگر ثمر می‌دهد. تک تک ما در همین دنیا نتایج افکار و اعمالمان را خواهیم دید. البته این امر زمان می‌برد، نباید انتظار داشته باشیم تفکر مثبت یکباره ما را تغییر دهد، همان طور که تفکر منفی هم یکباره به زندگی ما لطمه نمی‌زند

زمانی که فردی را مضطرب و نگران می‌بیند به او یاد آور شوید «مگر خدا نداری که نگرانی؟»

تو با خدای خود انداز کار و دل خوش دار                  که رحم گر نکند مدعی،‌ خدا بکند

با خدا باش، به او توکل کن و همه امورت را به قادر متعال بسپار. برای رسیدن به خواسته‌هایت تلاش کن، ولی بدون دغدغه خاطر. چرا که قرار است ما تنها وظیفه‌مان را انجام دهیم و نتیجه را به خداوند واگذار کنیم.

از دیگر خصوصیات صاحب اندیشه صحیح این است که از خدای سبحان می‌خواهد همه مومنین از ثمرات مختلف بهره‌مند شوند، اینکه اهل ایمان نتایج اعتقاداتشان را در همین عالم ببینند.

در اندیشه صحیح از خداوند می‌خواهیم تا همه مومنین بیابند که هدف گرا بودن، امور را برایشان سهل و راحت می‌‌کند، متوجه شوند صبر چقدر ثمر بخش است، شکر تا چه اندازه حلاوت دارد و ...

در اندیشه صحیح، خواهان این هستیم که همه مومنین در زندگیشان لذت معتقد بودن را بچشند.

این نکته قابل تأمل است که نباید تصور کنیم باورها و تلاش‌هایمان در دنیا، در عالم دیگر ثمر می‌دهد. تک تک ما در همین دنیا نتایج افکار و اعمالمان را خواهیم دید. البته این امر زمان می‌برد، نباید انتظار داشته باشیم تفکر مثبت یکباره ما را تغییر دهد، همان طور که تفکر منفی هم یکباره به زندگی ما لطمه نمی‌زند.

اندیشه منفی به تدریج از صفحه ذهنمان پاک می‌شود و اندیشه مثبت جایگزین آن می‌گردد.

هدیه به پیشگاه مطهر امیرالمومنین علی علیه السلام صلوات.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۰۸/۱۳
  • ۲۵۷ نمایش
  • Fa Nazari

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی